SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.7 issue1The contribution of exproprioceptive visual information and seat height to the control of the stand-to-sit movement in young and older individualsSelf-efficacy, physical competence and self-esteem in basketball participants with and without physical disability author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Motricidade

Print version ISSN 1646-107X

Motri. vol.7 no.1 Vila Real  2011

 

O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões

 

D.S. Giacomini, V.O. Soares, H.F. Santos, C.J. Matias, P.J. Greco

Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil

Endereço para correspondência

 

RESUMO

A qualidade na prestação esportiva, nos jogos esportivos coletivos, relaciona-se com as capacidades cognitivas, especificamente com o conhecimento. Esse estudo verificou a associação entre o conhecimento tático processual convergente e divergente, assim como as associações entre o conhecimento tático processual e declarativo. Participaram do estudo 221 jogadores de futebol de campo, do sexo masculino, do escalão sub-14, sub-15 e sub-17. O conhecimento tático processual foi avaliado através da aplicação do teste KORA-OO no parâmetro “oferecer-se” e “orientar-se”. O conhecimento tático declarativo foi avaliado através de cenas-situação do futebol. Os resultados indicaram uma alta associação entre o conhecimento tático processual, convergente e divergente, geral e especifico por escalão, além de uma baixa associação entre o conhecimento tático declarativo e processual (convergente e divergente). Esses dados suportam a idéia de que os conhecimentos progridem serialmente do declarativo ao processual.

Palavras-chave: conhecimento, tomada de decisão, escalões, futebol

 

Declarative and procedural tactical knowledge in soccer players of different ages

ABSTRACT

The quality of the performance on collective games is related to cognitive capacities, specifically to knowledge. This study verified the association between convergent and divergent procedural tactical knowledge as well as the association between declarative and procedural tactical knowledge. Participated in this study 221 male soccer players of U-14, U-15 and U-17 categories. The procedural tactical knowledge was assessed by KORA-OO on the parameters “offer yourself” and "self-orientation”. The declarative tactical knowledge was assessed by soccer videos. Results revealed a clear association between convergent and divergent procedural tactical knowledge in general and per category and a low association between procedural (convergent and divergent) and declarative tactical knowledge. These data support the idea that knowledge progresses from declarative to procedural.

Keywords: knowledge, making decision, age, soccer

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

REFERÊNCIAS

Anderson, R. J. (1982). Acquisition of cognitive skill. Psychological Review, 89, 369-406.

Blomqvist, M., Vänttinen, T., & Luhtanen, P. (2005). Assessment of secondary school students' decision-making and game-play ability in soccer. Physical Education & Sport Pedagogy, 10, 107-119.

Campos, W. (1993). Effects of age and skill level on motor and cognitive components of soccer performance. Tese de doutorado, University of Pittsburgh, Estados Unidos da América.

Chi, M. T., & Glaser, R. (1980). The measurement of expertise: Analysis of the development of knowledge and skill as a basis for assessing achievement. In E. L. Baker & E. L. Quellmalz (Eds.), Educational testing and evaluation: Design, analysis, and policy (pp. 37-48). Beverly Hills, CA: Sage Publications.

Dantas, L. E., & Manoel, E. J. (2005). Conhecimento no desempenho de habilidades motoras: O problema do especialista motor. In G. Tani (Ed.), Comportamento motor: Aprendizagem e desenvolvimento (pp. 295-313). Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.

Dorsch, F., Häcker, H., & Stapf, K. H. (2001). Dicionário de Psicologia. Petrópolis: Vozes.

Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (1994). Psicologia cognitiva: Um manual introdutório. Porto Alegre: Artmed.

French, K., & Housner, L. (1994). Expertise in learning, performance and instruction in sport and physical activity: Introduction. Quest, 46, 149-152.

French, K., & Thomas, J. (1987). The relation of knowledge development to children's basketball performance. Journal of Sport Psychology, 9, 15-32.

Garganta, J. (1997). Modelação tática do jogo de futebol: Estudo da organização da fase ofensiva em equipas de alto rendimento. Tese de Doutorado, Universidade do Porto, Portugal.

Garganta, J., & Pinto, J. (1995). O ensino de futebol. In A. Graça & J. Oliveira (Eds.), O ensino dos jogos desportivos (pp. 95-137). Porto: CEJD-UP.

Giacomini, D. S. (2007). Conhecimento tático declarativo e processual no futebol: Estudo comparativo entre jogadores de diferentes categorias e posições. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.

Giacomini, D. S., & Greco, P. J. (2008). Comparação do conhecimento tático processual em jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 8(1), 126-136.        [ Links ]

Greco, P. J. (1995). O ensino do comportamento tático nos jogos esportivos coletivos: Aplicação no handebol. Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Brasil.

Greco, P. J. (1999). Cognição e ação. In D. Samulski (Ed.), Novos conceitos em treinamento esportivo (pp. 119-153). Minas Gerais: CENESP-UFMG.

Greco, P. J. (2006). Conhecimento tático-técnico: Eixo pendular da ação tática (criativa) nos jogos esportivos coletivos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 20, 210-212.

Greco, P. J., & Chagas, M. H. (1992). Considerações teóricas da tática nos jogos desportivos coletivos. Revista Paulista de Educação Física, 6, 47-58.

Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5, 444-454.

Kannekens, R., Elferink-Gemser, M. T., & Visscher, C. (2009). Tactical skills of world-class youth soccer teams. Journal of Sports Sciences, 27, 807-812.

Konzag, I. (1985). A formação técnico-tática nos jogos desportivos. Futebol em Revista, 14, 41-45.        [ Links ]

Mangas, C. J. (1999). Conhecimento declarativo no futebol: Estudo comparativo em praticantes federados e não-federados, do escalão de Sub-14. Dissertação de Mestrado, Universidade do Porto, Portugal.

Matias, C. J. A. (2009). O conhecimento tático declarativo e a distribuição de jogo do levantador de voleibol: Da formação ao alto nível. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.

Matias, C. J. A., & Greco, P. J. (2010). Cognição e ação nos jogos esportivos coletivos. Ciências & Cognição, 15, 252-271.        [ Links ]

Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., & Eves, F. F. (2003). The role of working memory in motor learning and performance. Consciousness and Cognition, 12, 376-402.

Memmert, D. (2002). Diagnostik taktischer leistungskompnenten: Spieltestsituationen und konzeptorientierte expertenratings. Tese de Doutorado, Universidade de Heidelberg, Alemanha.

Memmert, D., & Perl, J. (2009). Analysis and simulation of creativity learning by means of artificial neural networks. Human Movement Science, 28, 263-282.

Morales, J. P., & Greco, P. J. (2007). A influência de diferentes metodologias de ensino-aprendizagem-treinamento no basquetebol sobre o nível de conhecimento tático processual. Revista Brasileira de Educação Física, 21, 291-299.

Oliveira, F. A., Beltrão, F. B., & Silva, V. F. (2003). Metacognição e hemisfericidade em jovens atletas: Direcionamento para uma pedagogia de ensino desportivo. Revista Paulista de Educação Física, 17, 5-15.

Rink, J., French, K., & Graham, K. (1996). Implications for practice and research. Journal of Teaching in Physical Education, 15, 490-509.

Sonnenschein, I. (1987). Psychologisches training im leistungssport. In H. Gabler, J. R. Nitsch, & R. Singer (Eds.), Einfuhrung in die sportpsychologie − Teil 2: Anwendungsfelder (pp. 159-188). Schorndorf: Hofmann.

Sternberg, R. J. (2000). Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed.

Tavares, F. (1995). O processamento da informação nos jogos desportivos. In A. Graça & J. Oliveira (Eds.), O ensino dos jogos desportivos (pp. 35-46). Porto: CEJD/FCDEF-UP.

Tavares, F., Greco, P., & Garganta, J. (2006). Perceber, conhecer, decidir e agir nos jogos desportivos coletivos. In G. Tani, J. O. Bento, & R. D. S. Petersen (Eds.), Pedagogia do desporto (pp. 284-298). Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.

Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2002). Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: Artmed.

Thomas, J., French, K., & Humphires, C. (1986). Knowledge development and sport skills performance: Directions for motor behavior research. Journal of Sport Psychology, 8, 259-272.

Thomas, K. (1994). The development of sport expertise: From Leeds to MVP legend. Quest, 46, 199-210.

Turner, A., & Martinek, T. (1995). Teaching for understanding: A model for improving decision making during game play. Quest, 44, 44-63.

Williams, A. M., & Davids, K. (1995). Declarative knowledge in sport: A by-product of experience or a characteristic of expertise. Journal of Sport and Exercise Psychology, 17, 258-275.

 

Endereço para correspondência: Diogo Schüler Giacomini, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 - Campus Pampulha (UFMG), CEP: 31310-250 Belo Horizonte - MG, Brasil.

E-mail: diogogiacomini@pop.com.br

 

Submetido: 11.12.2009  Aceite: 29.06.2010

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License