SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 issue1Translation and Validation of the Sports Attitudes Questionnaire (SAQ) Applied to Young Portuguese Athletes Aged 13 to 16 YearsThe Importance of Sport Results During the Long-Term’s Athlete Development: A Study with High Level Brazilian Athletes author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista Portuguesa de Ciências do Desporto

Print version ISSN 1645-0523

Rev. Port. Cien. Desp. vol.6 no.1 Porto Jan. 2006

 

Efeitos do intervalo pós-conhecimento de resultados na aquisição do arremesso da Bocha

 

Márcio M. Vieira1,3,4

Fernando C. M. Ennes1,4

Guilherme M. Lage1,2,5

Leandro R. Palhares1

Herbert Ugrinowitsch1

Rodolfo N. Benda1

 

1 Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Grupo de Estudos em Desenvolvimento e Aprendizagem Motora, Belo Horizonte, Brasil.

2 Universidade Fumec, Brasil.

3 Centro Universitário de Belo Horizonte, Brasil.

4 Universidade Estácio de Sá, Brasil.

5 Faculdades Unidas do Norte de Minas Gerais, Brasil.

 

RESUMO

Com o objetivo de verificar os efeitos do intervalo após o fornecimento do conhecimento de resultados na aquisição do arremesso da bocha, trinta e seis universitários foram separados, formando três grupos: sem intervalo pós-conhecimento de resultados, intervalo de 5 segundos de pós-conhecimento de resultados e intervalo de 10 segundos de pós-conhecimento de resultados. A tarefa consistiu em arremessar uma bola em direção a um alvo circular posicionado no chão, com o objetivo de atingir um círculo no centro do alvo, que recebia a pontuação 6. A cada 10 cm do círculo central, uma nova área foi delimitada e decrescia em um ponto recebendo a área mais externa a pontuação 1. O experimento foi dividido em fase de aquisição (120 tentativas a 6,5 m de distância) e testes de Transferência 1 (10 tentativas sem conhecimento de resultados), Transferência 2 e 3 (10 tentativas cada sem conhecimento de resultados a 7,5 m). Não foram observadas diferenças estatísticas na análise da média do escore e do coeficiente de variação, não caracterizando efeito do intervalo pós-CR sobre a aprendizagem de habilidades motoras na condição utilizada.

Palavras-chave: aprendizagem motora, feedback, conhecimento de resultados.

 

ABSTRACT

Effects of Results’ Post-Knowledge Interval in the Acquisition of the Bocce Throw.

Aiming to verify the post-knowledge of results interval effects in the acquisition of the bocce throw, thirty-six college students of both sexes were separated in three groups: no post- knowledge of results interval, 5-seconds post- knowledge of results interval and 10-seconds post- knowledge of results interval. The task consisted of throwing a ball towards a circular target positioned in the floor aiming to reach a circle in the center of the target, which received score 6. A new area was demarcated at each 10 cm of the central circle and decreased in one point receiving score 1 in the more external area. The experiment was divided in acquisition phase (120 trials at 6.5 m distance) and transfer test 1 (10 trials without knowledge of results at the same distance), transfer tests 2 and 3 (10 trials each one without knowledge of results at 7.5 m distance). Statistical differences were not observed in mean scores and coefficient of variation, that didn’t determine the effect of the post-knowledge of results interval on learning motor skills in the condition used.

Key Words: motor learning, feedback, knowledge of results.

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

REFERÊNCIAS

1. Becker P.W. (2000). Are simple line-length estimation tasks productive for examining temporal locus of knowledge of results? Perceptual and Motor Skills 91: 801-802.        [ Links ]

2. Becker P.W., Mussina C.M. & Persons R.W. (1963). Intertrial interval delay of knowledge of results, and motor performance. Perceptual and Motor Skills 17: 559-563.

3. Bilodeau E.A. & Bilodeau I.M. (1958) Variable frequency knowledge of results and the learning of a sample skill. Journal of Experimental Psychology 55: 379-383.

4. Gallagher J.D. & Thomas J.R. (1980) Effects of varying post-KR intervals upon children’s motor performance. Journal of Motor Behavior 12: 41-56.

5. Godinho M. & Mendes R. (1996) Aprendizagem Motora: informação de retorno sobre o resultado. Lisboa: Edições FMH.

6. Magill R.A. (1988) Activity during the post-knowledge of result interval can benefit motor skill learning. In O.G. Meijer & K. Roth (Eds.) Complex Motor Behavior: ‘The’ motor-action controversy. Amsterdam: Elsevier, 231-246.

7. Magill R.A. (1994) The influence of augmented feedback on skill learning depends on characteristics of the skill and the learner. Quest 46: 314-327.

8. Ramella R.J. (1983) Processing, knowledge of results, and a multi-dimensional task. Perceptual and Motor Skills 57: 43-48.

9. Salmoni A.W., Schimdt R.A. & Walter C.B. (1984) Knowledge of results and motor learning: a review and critical reappraisal. Psychological Bulletin 95: 355-386.

10. Schimdt R.A. (1988) Motor control and learning: a behavioral emphasys. (2nd ed.) Champaign, Il: Human Kinetics.

11. Simmons R.W. & Snyder R.J. (1983) Variation of temporal locus of knowledge of results: effects on motor performance of a simple task. Perceptual and Motor Skills 56: 399-404.

12. Swinnen S.P., Schimdt R.A., Nicholson D.E. & Shapiro D.C. (1990). Information feedback for skill acquisition: instantaneous knowledge results degrades learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition 16: 706-716.

13. Travlos A.K. (1999) Re-examining the temporal locus of knowledge of results (KR): A self-paced approach to learning. Perceptual and Motor Skills 89: 1073-1087.

14. Travlos A.K. & Pratt J. (1995). The temporal locus of knowledge of results: a meta-analytic review. Perceptual and Motor Skills 80:3-14.

15. Weinberg D.R., Guy D.E. & Tupper R.W. (1964). Variations of post feedback interval in simple motor learning. Journal of Experimental Psychology 67: 98-99.

 

CORRESPONDÊNCIA

Márcio M. Vieira

Rua São João 772 A, Água Branca

32371-100 Contagem, Minas Gerais

BRASIL

marciogin@bol.com.br