SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue176Towards a debate on what families do to schoolTeamwork and class management risks author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Social

Print version ISSN 0003-2573

Anál. Social  no.176 Lisboa Oct. 2005

 

Os circuitos da reflexividade mediatizada: apresentação de dados preliminares

Maria Benedita Portugal e Melo*

 

Com base nas lógicas subjacentes à produção de opinião no circuito mediático, este estudo analisa o modo como o jornal Público, ao longo de 2001, provocou a autoconfrontação social e a reflexividade social a respeito da divulgação dos rankings escolares e demonstra como estes processos foram fortemente condicionados pelo efeito de agenda-setting.

Palavras-chave: Modernidade, Educação, Políticas educativas, Meios de comunicação, Avaliação das instituições escolares, Instituições escolares, Comunicação social

 

Les circuits de la réflexivité médiatisée: données préliminaires

En se fondant sur les logiques sous-jacentes à la production d’opinion dans le circuit médiatique, cette étude analyse la façon dont le journal Público, tout au long de 2001, a provoqué une autoconfrontation sociale et une réflexivité sociale à propos de la divulgation des rankings scolaires et montre comment ces processus ont été fortement conditionnés par l’effet d’agenda-setting.

 

Patterns of reflexivity in the media: preliminary data

Based on the underlying principles of how opinions are produced in the media, this study examines how the Público newspaper, throughout 2001, generated social self-comparisons and social reflexivity in connection with its dissemination of school rankings and shows how these processes were strongly affected by the effects of agenda-setting. Anne Barrère — Teamwork and class management risks The teaching profession today is encouraged to modernize, and one of the key methods prescribed for this is team work. In more independent schools teachers are invited, often by school heads, whose teaching role has increased in recent years, to expand the range of their traditional tasks. While teachers often seem to have trouble carrying out this instruction, they seem, paradoxically, happier as individual teachers to engage in more intensive class management, an aspect of their profession which they collectively share. I take the view that the release of a collective activity is a corollary of the ability to socialize this major teaching risk.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

Bibliografia

Aubenas, F., e Benasayag, M. (2002), A Fabricação da Informação — Os jornalistas e a ideologia da comunicação, Porto, Campo de Letras.         [ Links ]

Beck, U., Giddens, A., e Lash, S. (2000), Modernização Reflexiva — Política, Tradição e Estética no Mundo Moderno, Oeiras, Celta Editora.

Bourdieu, P. (2003), Questões de Sociologia, Lisboa, Fim de Século.

Bovone, L. (1997), Os novos intermediários culturais, in C. Fortuna (org.), Cidade, Cultura e Globalização, Oeiras, Celta Editora, pp. 105-120.

Breton, P., e Proulx, S. (1997), A Explosão da Comunicação, Lisboa, Editorial Bizâncio.

Cabral, M. V. (1997), «As práticas sociais e o poder dos media», in Actas do III Congresso da Associação Portuguesa de Sociologia, ed. em cd room.

Champagne, P. (1998), Formar a Opinião — O novo jogo político, Petrópolis, Editora Vozes.

Felt, U. (2000), «A adaptação do conhecimento científico ao espaço público», in M. E. Gonçalves (org.), Cultura Científica e Participação Pública, Oeiras, Celta Editora, pp. 265-289.

Fernandes, A. T. (1999), «Sistema político e comunicação social», in Sociologia, vol. IX, n.º 9, pp. 7-25.

Ferreira, S., e Costa, A. P. P. (1997), Comunicando, Porto, Edições ASA.

Giddens, A. (2001), Modernidade e Identidade Pessoal, Oeiras, Celta Editora.

Giddens, A. (2000), O mundo na era da globalização, Lisboa, Editorial Presença.

Giddens, A. (1998), As Consequências da Modernidade, Oeiras, Celta Editora.

Ine (2003), Portugal Social. 1991-2001, Lisboa, Instituto Nacional de Estatística.

Lima, L. C., e Afonso, A. J. (2002), Reformas da Educação Pública — Democratização, Modernização, Neoliberalismo, Porto, Edições Afrontamento.

Marktest — Bareme Imprensa (2004), www.marktest.pt

Pintassilgo, J. (2003), «Construção histórica da noção de democratização do ensino. O contributo do pensamento pedagógico português», in M. M. Vieira, J. Pintassilgo e B. P. Melo (orgs.), Democratização Escolar: Intenções e Apropriações, Lisboa, Centro de Investigação em Educação da FCUL, pp. 119-141.

Pinto, J. M. (1994), Propostas para o Ensino das Ciências Sociais, Porto, Edições Afrontamento.

Ramonet, I. (1999), A Tirania da Comunicação, Porto, Campo de Letras.

Tarde, G. (1991), A Opinião e a Multidão, Lisboa, Publicações Europa-América.

Tedesco, J. C. (1999), O novo pacto educativo. Educação, competitividade e cidadania na sociedade moderna, Vila Nova de Gaia, Fundação Manuel Leão.

Valentim, J. P. (1997), Escola, igualdade e diferença, Porto, Campo de Letras.

Wolf, M. (1995), Teorias da Comunicação, Lisboa, Editorial Presença.

 

* Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License